Road Trip 2024

Dag 7 – Little Rock, Clinton og Memphis

Vi vågner stadigvæk tidligt. I dag var Winnie og jeg oppe før klokken 7.00. Planen var, at vi skulle finde et sted at spise morgenmad, men vi var heldige, at der var gratis morgenmad på hotellet. Ikke noget særligt, men rigeligt til os.

Vi fik checket ud af hotellet og kørte over til Walmart. Der var brug for at købe et midlertidigt bælte til Sylvester og hans oversized bukser.

Vi kørte til Bill Clintons præsidentmuseum, som er placeret i Little Rock. Da vi startede planlægningen af denne tur, var dette en af de oplevelser, vi havde på listen. De andre præsidentmuseer, vi har besøgt, fandt vi først ud af senere. Vi fik en rundvisning på museet i en lille gruppe med en familie på tre sammen med os. Det var en god guide, men måske skulle turen have været lidt kortere, så vi havde fået lidt mere tid på egen hånd. For mig er et af højdepunkterne ved at besøge et præsidentmuseum, når man kommer til deres kopi af det ovale værelse fra Det Hvide Hus.

Vi fortsatte til Little Rock Central High School, som var centrum for at de første sorte amerikanere fik adgang til en hvid skole. I 1957 blev ni sorte elever, kendt som Little Rock Nine, eskorteret ind i skolen af føderale tropper på ordre fra præsident Dwight D. Eisenhower. Ved siden af skolen var der et visitor center med et lille museum om begivenhederne. Endnu engang frygteligt at læse om, hvordan sorte mennesker blev behandlet i USA for ikke særligt mange år siden.

På vej til Arkansas State Capitol fik vi frokost på en Jimmy John’s (ikke noget, jeg tror vi kommer til at gentage). Sylvester fik besøgt McDonalds mens vi ventede på maden. Han har været på jagt efter en ny sauce (noget med en serie som han elsker). Han fik bestilt en pommefrittes med 25 gratis sauce til (det kalder man vist at game modellen).

Vi har efterhånden besøgt en del State Capitol bygninger. Jeg synes, det er en super oplevelse, og det er overraskende, hvor frit man kan gå rundt i dem. Det er jo en arbejdsplads for statens politikere og embedsmænd. I Arkansas var der en ekstra oplevelse. Her kunne man komme ind på statens treasury kontor (svarende til finansministeriet) og få lov til at holde statens penge. Angiveligt var det USD 600.000, man fik lov til at holde. Sjovt og interessant at se det gamle pengeskab, som blev brugt til at opbevare statens penge i gamle dage.

Så gik turen til Memphis. Vi fik lige tid til at hente et par “småkager” som køresnack. Efter et par timers kørsel på motorvej ankom vi til Memphis. Vi fik bremsetestet bilen da der pludselig var kø på motorvejen. Lastenbilen foran os som kørte med 75 mph (120 km/t) bremsede så hjulene skreg og den havde bremsespor så der stank af brændt gummi.

Vi kørte direkte til byens Bass Pro Shop, som er en kæmpe udendørs udstyrsbutik. I Memphis er den placeret i USA’s største pyramide. Vild butik. Pyramiden indeholdt i øvrigt også et hotel og en restaurant.

Efter lidt indkøb ankom vi til vores lejlighed. Den virker til at være super lækker. Vi fik spist aftensmad, og derefter tog vi ind til Beale Street. Beale Street er en stor festgade, men historisk var det her, de sorte kunne feste, arbejde og være sig selv. Mange af de helt store musikere (inklusive Elvis og BB King) kom her.

I morgen er Graceland-dag.